2/26/2008

ترانه هاي نوازش

"گل پسرم رو قربون / تاج سرم رو قربون / مي خواد بره به مدرسه / بخونه حساب و هندسه / بزرگ بشه، زن بگيره / ‏عروس برا من بگيره / خودش کنارم مي شينه / زنش برام ميز مي چينه / آب مي آره / نون مي آره / پلو و فسنجون مي آره.‏"
نخستين واکنش دختر 8 ساله من به اين شعر آقاي مصطفي رحمان دوست، از کتاب "ترانه هاي نوازش"، اعتراض بود. او ‏به محض خواندن اين شعر با صداي بلند گفت : "بيچاره زنه!" و توضيح مفصلي داد دراين باره که چرا همه کارهاي سخت ‏اين شعر را زن انجام داده و پدر و پسر نشسته اند و...‏
ادامه مطلب

نوشته آسيه اميني به نقل از سايت روز

راستي اين بند ششم چه عرض کنمشعر رحماندوست مساله دار نيست؟

4 comments:

علی فتح‌اللهی said...

بستگی داره چطوری بهش نگاه کنی. از یه نگاه همش مسئله داره، به هر حال شما باید ببینی آقای رحماندوست در کجا و چه زمانی متولد شده (میدونی که) طبیعیه که وامدار فرهنگ خودش باشه حالا البته به نظر من ما نباید با ایشون خیلی بیرحمانه برخورد کنیم این یه فرهنگیه که همه جا بوده و کمابیش هست. از همه نمیشه انتظار داشت صرف شاعر بودن تحول خواه هم باشند. یه نکته دیگه اینکه تا جایی که من میدونم آقای رحماندوست یه کتابی داره که در اون اشعار محلی رو جمع آوری کرده اگه این شعر از اون کتاب انتخاب شده باشه نهایت بی انصافی نویسنده است که اون رو به ایشون نسبت داده باشه (اگرچه در این حالت هم آقای رحماندوست بهتر بود یه همچی شعری رو سعی میکرد از حافظه ملت پاک کنه تا اینکه یادآوریش بکنه) اما اگرنه طبیعیه که جای نقد و اعتراض هم داره

علي دهقانيان said...

اين برای من اصلا قابل هضم نيست که هرکس "طبيعیه که وامدار فرهنگ" خودش باشه. چه برسه به يک آدم اهل قلم .
ضمن اينکه اين توجيه که هرچيزی رو بايد در ظرف زمانی و مکانی خودش ديد و سنجيد در بيشتر اوقات دستاويز بسيار دلپسندی هست برای شانه خالی کردن از زير بار مسئوليت

علي دهقانيان said...

راستي بند ششم که گفته بودم مساله داره واسه شوخي بود آخه ميگه عروس واسه من بگيره يعني پسرم که بزرگ شد واسم زن ميگيره بعد خودش يعني زن جديدم کنارم ميشينه و زن پسرنم برام آب و نون و فسنجون مياره. خلاصه خيلي بهش خوش ميگذره. در اينجا بايد اون بيت معروف رو با اندکي تغيير آورد که:
شب زفاف کم از صبح پادشاهي نيست
به شرط آنکه پدر را پسر کند داماد

علی فتح‌اللهی said...

من فکر نمیکنم ایشون رو تبرئه کرده باشم فقط خواستم بگم تیغ رو نباید به سمت رحماندوست گرفت که انحراف از اصل قضیه هست و البته اینکه از انصاف نباید دور شد. همین