5/07/2007

در کشتن بنديان

داشتم گلستان سعدي رو ورق ميزدم که به يک مطلب جالب برخوردم در مورد اعدام؛ که در واقع بيش از هرچيز به همين دليل بود که مخالفان اعدام در کشورهای مترقی، در سالهاي اخير خواستار حذف آن از قوانين جزايي شدند:
[در]کشتن بنديان تأمل اولي تر است، به حکم آنکه اختيار باقي است: توان کشت و توان بخشيد. وگر بي تأمل کشته شود، محتمل است که مصلحتي فوت شود که تدارک مثل آن ممتنع باشد.

نيک سهل است زنده بيجان کرد
کشته را باز زنده نتوان کرد

شرط عقل است صبر تيرانداز
که چو رفت از کمان نيايد باز

2 comments:

Unknown said...

فکر کنم قبلاً در مورد بودن یا نبودن حکم اعدام در قوانین ایران و در کل زیاد صحبت کردیم، نظر من تا حالا چند بار در این زمینه عوض شده و از آخرین باری که صحبت کردیم باز هم برگشتم به مخالفت با اعدام در هر جای جهان. بهر حال جالب بود نظر سعدی رو هم شنیدن
ولی الان دارم فکر می کنم نظر شاملو در مورد این شعر سعدی چی میتونه بوده باشه، من که خودم خوشم اومد از اسن شعر

Anonymous said...

اين لينك سخنراني روبسپير در سال 1791 درباره ي اعدامه. گفتم شايد دوست داشته باشي بخوني

http://tjdaily.net/More-904.ASPX