5/10/2009

تا وقتي طفلي به دنيا مي آيد

روز: چرا دين بايد بازسازي شود ؟


دکتر سروش : براي اينکه خيرات و برکاتي دارد.اگر اين خيرات و برکات را نداشت اين کار را نمي کرديم.حداقل از ديد انسان دين داري مانند من اين چنين است؛ من اگر باور نداشتم که نيکي هاي دين بر بدي هاي آن مي چربد، هيچ وقت به دنبال آن نمي رفتم. نمي گويم که دين داري آفاتي ندارد؛ حتما دارد.هيچ چيز بي آفتي در اين عالم پيدا نمي شود.علم هم آفاتي دارد، فلسفه هم آفاتي دارد، هنر هم دارد. خود بشر هم دارد، مگر بشرکم آفات و بلا در اين دنيا آفريده؟ ولي ما از بشريت قطع اميد نکرده ايم. يعني مجموعا معتقديم که نيکي هايشان بر بدي هايشان مي چربد ولي اگر واقعا قطع اميد کرده باشيم، آن وقت بايد آرزو کنيم که چند بمب اتم، تکليف همه جهان را روشن کند و ريشه همه را بکند.
جمله خوبي از رابيندرانات تاگور، شاعر بزرگ هندي به خاطر مي آورم. مي گويد: تا وقتي طفلي به دنيا مي آيد نشانه آن است که خداوند از بشريت قطع اميد نکرده است. حالا، من هم اگر بخواهم از چشم خدا به اين عالم نگاه کنم بايد بگويم ما هم از بشريت قطع اميد نکرده ايم.از ديانت هم قطع اميد نکرده ايم. من هنوز هم فکر مي کنم که چهره ها و جلوه هاي انساني دوست داشتني بسياري از سوي دينداران آفريده مي شود. شما اگر به همين "چاريتي" ـ خيرات ـ و خدماتي که به نام دين مي شود نگاه کنيد متوجه مي شويد که اين چيزها هنوزکم نيست. من در جامعه آمريکا زندگي مي کنم. واقعا دينداراني که کارهاي نيک مي کنند، زيادند. هنوز هم خانم هايي که پرستاري جذاميان را مي کنند، راهبه هاي مسيحي هستند که طبق اعتقاد ديني شان اين کار را مي کنند. هنوز جان هاي پاک و پارسا يافت مي شود. شما صدها نمونه اخلاقي از اين دست مي توانيد پيدا کنيد. البته به نام دين کارهاي بسيار خطرناکي هم کرده و مي کنند....

5 comments:

Naser said...

جالب بود. حالا که اینقدر دست پایین گرفته استاد قضیه رو (در این حد که خوبی هاش به بدی هاش می چربه)، خیلی فرق می کنه قضیه.

Anonymous said...

سلام
بالاخره آپ كردي اين وب لاگت رو!!

Unknown said...

به نظر من مطلب جالبیه، ولی یه جای استدلالش ایراد داره. مثلاً با همین استدلال میشه گفت مایکروسافت داس هم مزایاش از معایبش بیشتره، پس بیایم هی تبلیغ کنیم براش، ولی وقتی گزینه های بهتری وجود داشته باشه که مزایای بیشتر و معایب کمتری داشته باشن مثل ویندوز دیگه استفاده از داس یعنی عقب ماندگی
اما...
اما ممکن است کسانی وجود داشته باشن که توانایی یا مهارت استفاده از ویندوز رو نداشته باشن، خوب اونا می تونن از داس استفاده کنن، ولی باز هم دلیل نمیشه که من هی تبلیغ داس رو اینور و اونور بکنم
بشریت یعنی آگاهی روزافزون، نه رکود

مهدي said...

تا وقتي طفلي به دنيا مي آيد نشانه آن است كه بشر هنوز اميد دارد جاي خدا را بگيرد. و نيز نشانه آن است كه بشر هنوز نمي تواند هر كاري را آن طور كه مي خواهد انجام دهد.

علی فتح‌اللهی said...

به نظر من هم حرفاش سطح پایین بود. اصل قضیه اینه که ایشون به این راه ایمان داره و ایمان هم منطق لازم نداره اگه اینطوری جواب میداد قانع کننده تر بود به نظر من